Behöver vår verksamhet ha en AI-policy?
Artificiell intelligens (AI) har blivit ett alltmer omtalat ämne, både i media och på arbetsplatser. Förespråkare ser AI som nästa tekniska revolution med potential att lösa komplexa problem. Men tekniken medför också risker, såsom bristande transparens, felaktiga eller diskriminerande resultat samt utmaningar kring dataskydd och konfidentialitet.
AI-policy – behövs för att minska riskerna
Med tanke på att AI-tekniken ofrånkomligen tar allt större plats på olika arbetsplatser ligger det i alla verksamheters intresse att ta fram en AI-policy. Utan tydliga riktlinjer finns risken att medarbetare använder AI på egen hand, vilket kan leda till att tekniken används på ett sätt som strider mot verksamhetens värderingar.
Förutom att verksamheten behöver ta vissa beslut, såsom sin inställning till hur snabbt man vill anamma AI-teknik (om man t.ex. ska vara tidigt ute eller först invänta mer vägledning), är det också viktigt att följa gällande regelverk som GDPR och AI-förordningen. Detta säkerställer att AI-användningen är både laglig och verksamhetsnyttig. Behovet av försiktighet och omfattningen av riskanalyser beror dock även på verksamhetens typ och mängden känslig data som hanteras. Verksamheter som behandlar mycket personuppgifter eller annan känslig information måste vara särskilt eftertänksamma innan AI implementeras, medan de med mindre känslig data kan ha ett lägre behov av omfattande riskbedömningar.