Den omstridda Meta-pixeln och GDPR
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har nu fattat det första av fem beslut rörande Meta-pixelns förenlighet med GDPR. Beslutet från den 25 juni 2024 innebär en sanktionsavgift på 15 miljoner kronor mot Avanza Bank. Anledningen är att banken använt funktioner i den så kallade Meta-pixeln på sin webbplats och app, vilket resulterade i att uppgifter om exempelvis kunders värdepappersinnehav och kontonummer överfördes till Meta.
Vilka lärdomar kan man dra av detta?
1. Gör alltid en konsekvensbedömning enligt GDPR när ni vill testa en ny funktion eller teknik som kan innebära risk för registrerades rättigheter. En sådan ska alltid göras om det är fråga om profilering, såsom i detta fall. Detta är också särskilt aktuellt med tanke på den ökande användningen av AI.
2. Ha koll på hela personuppgiftsflödet. Det är viktigt att förstå hur personuppgifter hanteras i olika verktyg samt att registerförteckningen är uppdaterad så att ni har koll på alla behandlingar i verksamheten och eventuella förändringar.
3. Involvera rätt kompetens från början. IT, jurister och andra relevanta avdelningar bör vara med och göra sina bedömningar. Ny teknik är spännande, men det är viktigt att den implementeras på ett säkert sätt i verksamheten.