Bindande beslut från EDPB

Berörande riktad marknadsföring

Den 27 oktober beslutade den europeiska dataskyddsstyrelsen (European Data Protection Board, EDPB) att utlysa ett bindande beslut om förbud mot riktad marknadsföring som utförs på grundval av bestämmelser i avtal och med hänvisning till ett berättigat intresse. Styrelsen beslutade också att den irländska dataskyddsmyndigheten ska fatta beslut om slutliga åtgärder mot Meta (som står bakom Facebook och Instagram).

Meta börjar däremot, med start i november, att basera sin insamling av personuppgifter med påföljande individualiserad/riktad marknadsföring på samtycke i stället. Detta betyder dock inte att alla som vill slippa riktad marknadsföring på Facebook och Instagram kan göra det utan kostnad, då Meta inför en månadsavgift som alternativ till insamlingen.

Kan detta ses som ett giltigt samtycke? Det är tveksamt, eftersom ett sådant enligt dataskyddsförordningen ska vara frivilligt, i bemärkelsen fritt från påtryckningar. Gällande riktlinjer för tolkningen av samtycke i dataskyddsförordningens betydelse uttrycker att negativa konsekvenser, såsom betydande tilläggskostnader inte får förekomma.

Föregående
Föregående

Informationssäkerhet, dataskydd och cybersäkerhet: skillnader, likheter och rättsliga krav

Nästa
Nästa

Informationssäkerhetsmånaden